Організація і планування навчального процесу здійснюється на основі Закону України „Про вищу освіту”, діючих державних і галузевих стандартів, розпорядження МОН України „Про основні завдання вищим навчальним закладам на 2005/2006 навчальний рік” від 04.07.05р., № 4.1-20/2366, в якому визначені основні завдання у галузі вищої освіти, виходячи з вимог і принципів Болонської декларації.
В університеті розроблена чітка система планування, організації, управління та контролю за здійсненням навчально-виховного процесу, виходячи з того, що успішне розв’язування складних і відповідальних завдань подальшого розвитку вищої освіти можливе лише за умови принципового вдосконалення всього навчально-виховного процесу на основі новітніх досягнень науки, зокрема науки управління. Тому застосовується системний підхід і нові критерії оцінки ефективності кожного навчального курсу, кожного заходу і всього процесу загалом. Крізь призму такого підходу розглядається весь процес підготовки фахівців, включаючи позааудиторний час студентів і викладачів як єдиний комплекс, де всі елементи взаємопов’язані. При переході на нові робочі навчальні плани був скоригований графік навчального процесу.
Системний підхід починається з планування навчально-виховного процесу.
Насамперед щорічно на засіданні Вченої ради університету розглядаються і затверджуються основні завдання колективу університету, структурних підрозділів, кафедр, які охоплюють всі сторони їх діяльності. На цій основі плануються всі види робіт в нижчих структурних підрозділах з орієнтацією на нові критерії ефективності. Щорічно складається план навчальної, наукової, методичної роботи університету, розробляється єдина схема його виконання, в якій відображені основні види роботи студентів і викладачів, що забезпечує повне виконання навчальних планів і програм. Чітко визначаються завдання кожного етапу навчання. Як необхідний складовий елемент, у план включається наукова робота студентів, без якої сьогодні неможливо підготувати спеціаліста високої кваліфікації.
Всі структурні підрозділи забезпечують виконання планів своєї роботи протягом навчального року.
Розроблені та затверджені положення про деканати, кафедри та інші структурні підрозділи, у відповідності з якими вони здійснюють свою діяльність.
Розуміючи, що тільки систематичне і безперервне підвищення наукового і методичного рівня роботи кафедр і викладачів є в наш час об’єктивною необхідністю, закономірністю розвитку вищої освіти, в університеті функціонують під керівництвом першого проректора та проректора з науково-педагогічної роботи науковий та навчально-методичний відділи.
Навчально-методичний відділ є організатором всієї навчально-методичної роботи університету. Цю діяльність він координує з деканатами та кафедрами.
Для кафедри щорічно визначаються пріоритети цієї співпраці, зокрема:
проведення підготовки фахівців з напрямку “Облік і аудит” у відповідності до вимог державних стандартів освіти, навчальних планів і програм, які забезпечують фундаментальність освіти, оптимальне співвідношення і поєднання теоретичного і практичного навчання, враховують досягнення і перспективи розвитку освіти і культури, науки та економіки;
здійснення навчально-виховного процесу на принципах науковості, гуманізму, демократизму, послідовності та неперервності;
постійне поновлення професійних та наукових знань, професійної мобільності та адаптації до змін в суспільно-економічній сфері, в областях техніки, технологій, системах управління та організації праці в умовах ринкової економіки; використання у навчальному процесі інноваційних педагогічних і сучасних інформаційних технологій;
розроблення і поновлення науково-методичного забезпечення навчального процесу у відповідності з діючою нормативною документацією, сучасними педагогічними та інформаційними технологіями;
забезпечення високого освітньо-кваліфікаційного рівня професійної і практичної підготовки фахівців, їх послідовність та безперервності з метою поглиблення теоретичних знань та одержання достатнього обсягу практичних навичок і умінь відповідно до кваліфікаційного рівня “спеціаліст”.
Навчальний процес в університеті, перш за все, скерований на подолання суперечності між завданням нагромадження знань і завданням формування особистості майбутнього фахівця. Це актуальне завдання науково-методичної роботи постійно залишається в полі зору колективу.
Для забезпечення високого методологічного рівня роботи кафедр розробляються і впроваджуються прогресивні методи навчання, технічні засоби інтенсифікації пізнавальної діяльності студентів, широко використовується в навчальній роботі сучасна обчислювальна техніка. Звертається увага на те, що не лише високий науковий та педагогічний рівень професорсько-викладацького складу є гарантією якісної підготовки фахівців, але ще й відповідна постановка методичної роботи.
Всю методичну роботу координує методична рада університету, яку очолює проректор з науково-педагогічної роботи. Основними завданнями методичної ради є:
розгляд та затвердження методичних матеріалів з різних видів сучасних форм, методів і технологій навчання;
розробка вимог до методичних матеріалів різних видів навчальних занять;
розгляд звітів кафедр та методичних комісій про методичну роботу;
контроль якості навчальних занять, екзаменів, курсових і дипломних робіт;
впровадження позитивного досвіду планування, організації та реалізації навчального процесу;
керівництво підготовкою та проведенням науково-методичних конференцій, семінарів, конкурсів, педагогічних читань тощо;
аналіз стану і якості різних видів методичної роботи;
організація самоаналізу навчально-методичної роботи кафедр.
Методична рада також скеровує зусилля колективу на вдосконалення всієї навчальної методичної роботи в університеті, зокрема на економічному факультеті.
Щороку, на підставі “Освітньо-професійних програм вищої освіти”, деканат економічного факультету складає робочі навчальні плани на наступний навчальний рік для напрямку і спеціальності, керуючись нормативними матеріалами та розпорядженнями та вимогами Міністерства освіти і науки, рішеннями Вчених рад університету та економічного факультету щодо змісту освіти, з урахуванням конкретних календарних термінів. Навчальні плани розглядаються на методичних та вчених радах економічного факультету і затверджуються Вченою радою університету.
На економічному факультеті функціонує методична рада, засідання якої проводиться щомісяця. На засіданнях методичної ради обговорюються такі питання:
проблеми і шляхи переходу до нових форм організації навчального процесу у контексті Болонської декларації;
аналітична оцінка результатів державної атестації та успішності студентів за результатами сесії;
пошук шляхів підвищення якості підготовки і рецензування навчально-методичної літератури кафедрами;
напрямки екологізації навчального процесу та наукових досліджень;
обговорення пропозицій щодо змін у навчальних планах та програмах підготовки студентів.
Навчальні плани визначають графік навчального процесу, перелік, послідовність і час вивчення навчальних дисциплін, форми навчальних занять і терміни їх проведення, а також форми проведення підсумкового контролю.
Усі освітньо-професійні програми і навчальні плани, за якими проводиться підготовка фахівців, забезпечені робочими навчальними програмами дисциплін, які щорічно переглядаються на засіданнях кафедри і затверджуються методичною радою, деканатом та проректором з науково-педагогічної роботи.
Програми навчальних дисциплін визначають їх інформаційний обсяг, рівень сформованості вмінь і знань, перелік рекомендованих літературних джерел, спеціальних методичних та рекомендаційних матеріалів, критерії успішності навчання та засоби діагностики успішності навчання.
Робочі навчальні програми з нормативних дисциплін складені на основі типових навчальних програм, розроблених кафедрами університету, і за своєю структурою відповідають вимогам державних стандартів освіти, містять у собі основні складові щодо підготовки фахівців з даних дисциплін: перелік знань, вмінь та практичних навичок, які повинні набути студенти під час вивчення ними кожної дисципліни. Дисципліни варіативної компоненти доповнюють сукупність знань, необхідних фахівцям даної спеціальності, дають змогу студентам поглибити знання відповідно до власних потреб і попиту ринку. Окремі теми з усіх дисциплін органічно пов’язані з проблемами довкілля та природних ресурсів, екологізацією навчального процесу. У програмах подається перелік тем лекцій, практичних і семінарських занять, передбачається поділ дисциплін на змістові модулі, що відповідає вимогам застосування кредитно-модульної системи. Після завершення вивчення змістовних модулів студенти виконують модульні контрольні роботи, які складаються з тестової частини та практичного завдання. Пакети модульних контрольних робіт затверджуються згідно встановленого в університеті порядку.
Робочі програми розроблені для всіх дисциплін навчальних планів підготовки бакалаврів (напрям підготовки 6.030509 „Облік і аудит”), спеціалістів (напрям підготовки 60501 “Економіка і підприємництво”) викладачами НЛТУ України відповідно до вимог стандартів вищої освіти України на підставі вивчення світової і вітчизняної літератури в галузі обліку, аналізу та контролю. Пакет навчальної документації з дисциплін спеціальності, яка акредитується, відповідає встановленим вимогам.